I oto się stało, Mojang oficjalnie wydało 1.16 znane tez jako Nether Update (Aktualizacja Netheru). Jak się pewnie domyślacie, dotyczyła ona Netheru, jednak sama wnosi też wiele innych nowości. A to spis wszystkiego, co zostało dodane lub zmienione w 1.16:

Nowe bloki!

Pradawne zgliszcza (Ancient debris)

  • Możemy znaleźć je w netherze na każdej wysokości, jednak najczęściej występują w dolnych warstwach,
  • Po przetopieniu go w piecu (zwykłym lub hutniczym) otrzymujemy odłamki netherytu,
  • Ma taką samą odporność jak obsydian, jednak może być przesunięty przez piston,
  • Nie możesz zostać spalony w lawie oraz ogniu,
  • Do wykopania wymaga diamentowego lub lepszego kilofu,
  • Zawsze spawnuje się przykryty innymi blokami,
  • Wydobywać go dostajemy osiągnięcie 'Dyplom z archeologii'.

Bazalt (Basalt)

  • Tworzy bazaltowe pilary,
  • Generuje się w dolinach dusz oraz w bazaltowych deltach,
  • Można położyć go w różnych kierunkach (podobnie jak drewno),
  • Posiada wypolerowany wariant (wytwarzany w Przecinarce lub w craftingu),
  • Generuje się, jeśli lawa płynąca po glebie dusz dotknie niebieskiego lodu.

Czernit (blackstone)

  • Generuje się w bazaltowych deltach,
  • Posiada formę zwykłą, wypolerowaną, wypolerowaną zdobioną, wypolerowanej cegły i popękanej wypolerowanej cegły.
  • Z wariantu zwykłego, wypolerowanego oraz ceglanego można wytworzyć płyty, schody oraz murki,
  • Można z niego zrobić wypolerowaną płytę naciskową oraz przycisk,
  • Może zostać użyty zamiast bruku w recepturze kamiennych narzędzi oraz piece.
  • Posiada też pozłacany wariant, który występuje tylko w bastionach. Po wykopaniu jego mogą z niego wypaść samorodki złota.

Blok netherytu (Block of netherite)

  • Tworzymy go z 9 sztabek netherytu,
  • Może zostać użyty jako platforma beacona,
  • Wyrzucony jako item nie płonie w ogniu oraz lawie,
  • Ma taką samą odporność jak obsydian, jednak może być przesunięty przez piston.

Łańcuch (chain)

  • Generuje się w bastionie,
  • Tworzymy go z 2 bryłek żelaza oraz 1 sztabki żelaza tworzących linię.

Nowe warianty netherowych cegieł oraz ruda złota,

  • Popękane netherowe cegły (otrzymujemy je, przepalając zwykłe cegły w piecu),
  • Rzeźbione netherowe cegły (otrzymujemy je z 2 półpłytek),
  • Dodano rudę złota w Netherze.

Szkarłatne bloki

  • Dodano szkarłatne (Crimson) grzyby, nylium (rodzaj podłoża), deski, trzon (odpowiednik pnia), ociosany trzon, strzępki (odpowiednik bloku drewna), ociosane strzępki, korzenie, deski, płyty, płytki naciskowe, płotki, włazy, furtki, schody, guziki, drzwi oraz tabliczki,
  • Po użyciu mączki kostnej na grzybie, urośnie z niego wielki grzyb,
  • Szkarłatny grzyb nie rozprzestrzenia się sam z siebie (w przeciwieństwie do grzybów z Overworldu),
  • Po kliknięciu mączką kostną na nylium, wyrastają z niego grzyby, korzenie oraz netherowie kiełki
  • Grzyby oraz korzenie mogą zostać włożone do doniczki
  • Występują naturalnie, w szkarłatnym lesie,
  • Z trzonu można wykonać deski,
  • Te bloki są odporne na ogień (przez co nie można palić nimi w piecu).

Spaczone bloki

  • Dodano spaczone (warped) grzyby, nylium (rodzaj podłoża), deski, trzon (odpowiednik pnia), ociosany trzon, strzępki (odpowiednik bloku drewna), ociosane strzępki, korzenie, deski, płyty, płytki naciskowe, płotki, włazy, furtki, schody, guziki, drzwi oraz tabliczki,
  • Po użyciu mączki kostnej na grzybie, urośnie z niego wielki grzyb,
  • Spaczony grzyb nie rozprzestrzenia się sam z siebie (w przeciwieństwie do grzybów z Overworldu),
  • Po kliknięciu mączką kostną na nylium, wyrastają z niego grzyby, korzenie oraz netherowie kiełki
  • Grzyby oraz korzenie mogą zostać włożone do doniczki
  • Występują naturalnie, w spaczonym lesie,
  • Z trzonu można wykonać deski,
  • Te bloki są odporne na ogień (przez co nie można palić nimi w piecu).

Płaczący obsydian (Crying obsidian)

  • Użyty w craftingu kotwicy odrodzenia,
  • Po zdobyciu go otrzymujemy osiągnięcie Siekasz cebulę?,
  • Można go znaleźć w ruinach portali oraz w bastionach (w skrzynkach),
  • Można go zdobyć poprzez wymianę z piglinami,
  • Wytwarza światło o poziomie 10,
  • Wydziela fioletowe cząsteczki przypominające łzy,
  • Ma taką samą odporność na wybuchy jak obsydian.

Magnetyt (Lodestone)

  • Tworzymy go z jednak sztabki netherytu oraz bloku rzeźbionych kamiennych cegieł,
  • Używając na nim kompasu, otrzymujemy Magnetytowy kompas, który wskazuje na dany blok magnetytu. Dodatkowo dostajemy osiągnięcie Magnetyt za rękę prowadzi mnie,
  • Działa w każdym wymiarze.

Netherowe kiełki (Nether sprouts)

  • Przypominają rośliny ze spaczonego lasu,
  • Jest odpowiednikiem trawy z Overworld,
  • Aby go zdobyć, musimy użyć nożyc.

Kwarcowe cagły

  • Tworzymy je z 4 bloków kwarcu,
  • Są one blokiem dekoracyjnym.

Kotwica odrodzenia (Respawn anchor)

  • Tworzymy ją z 6 obsydianów i 3 jasnogłazów,
  • Pozwala na ustawienie spawnpointa w Netherze, jednak musi zostać uprzednio zasilona glowstonem (max 4),
  • Co użycie zmniejsza się jej poziom naładowania,
  • W zależności od poziomu naładowania, sygnał odczytywany przez komparator zmienia się,
  • Wytwarza światło (w zależności od poziomu naładowania),
  • W Endzie oraz Overworldzie eksploduje po użyciu,
  • Może zostać naładowana używając dozownika,
  • Jeśli naładujemy ją do końca, otrzymujemy osiągnięcie Życie na gorąco.

Światłogrzyb (shroomlight)

  • Wydziela światło o poziomie 15,
  • Można go wykopać każdym narzędziem, jednak motyki są najefektywniejsze,
  • Generuje się jako część szkarłatnych dużych grzybów.

Eteryczne ognisko, pochodnia oraz latarnia (soul)

  • Wydzielają światło o poziomie 10 (mniejsza względem zwykłych),
  • Tworzy się je podobnie jak zwykłe, z tym że używamy do tego piasku/gleby dusz,
  • Ich tekstura używa niebieskiego ognia,
  • Eteryczne ognisko zadaje 2 razy więcej obrażeń niż zwykłe,
  • Odstraszają pigliny będące w pobliżu.

Eteryczny ogień (Soul fire)

  • Niebieski wariant ognia,
  • Zwykły ogień zapalony na piasku/glebie dusz zmienia się w eteryczną wersję, płonąc cały czas,
  • Występuje naturalnie w dolinach dusz,
  • Zadaje 2 punkty obrażeń na sekundę,
  • Nie gaśnie w deszczu.

Gleba dusz (soul soil)

  • Występuje naturalnie w dolinie dusz,
  • Gracz nie chodzi po niej wolniej (w przeciwieństwie do piasku dusz),
  • Jest to pełny blok (w przeciwieństwie do piasku dusz),
  • Może zostać użyty do przywołania withera.

Tarcza strzelecka (Target)

  • Nowy komponent redstonowy, który aktywuje się po trafieniu go strzała lub innym pociskiem,
  • Moc wytwarzana przez niego zależy od odległości między środkiem tarczy a pociskiem,
  • Tworzymy go, używając 1 snopu siana oraz 4 redstone,
  • Można go wykopać każdym narzędziem, jednak motyki są najefektywniejsze,
  • Nie wymaga komparatora do wysyłania sygnału,
  • Trafiając w sam środek z odległości przynajmniej 30 metrów, otrzymujemy osiągnięcie Strzał w dziesiątkę.

Krętorośl (Twisting vines)

  • Generuje się w spaczonym lesie,
  • Znajduje się zawsze na jakimś bloku oraz rośnie w górę (podobnie jak wodorosty),
  • Można się po niej wspinać (tak jak na lianach),
  • Można przyspieszyć jej wzrost używając mączki kostnej.

Lamentorośl (Weeping vines)

  • Generuje się w szkarłatnym lesie oraz w dużych szkarłatnych grzybach,
  • Musi być powieszona na jakimś bloku oraz rożnie w dół,
  • Można się po niej wspinać (tak jak na lianach),
  • Można przyspieszyć jej wzrost używając mączki kostnej.

Nowe przedmioty!

Magnetytowy kompas (Lodestone compass)

  • Otrzymujemy go klikając na magnetyt zwykłym kompasem,
  • Wskazuje zawsze w kierunku zaznaczonego maknetytu,
  • Jeśli przejdziemy z nim do innego wymiaru, igła kompasu zacznie on się trząść.

Płyta "Pigstep"

  • Nowa płyta muzyczna zawierająca muzykę skomponowaną przez Lene Raine,
  • Można ją znaleźć tylko w bastionach,
  • W przeciwieństwie do innych płyt, jest ona koloru czerwonego.

Netheryt (i przedmioty z niego)

  • Netheryt jest nowym materiałem występującym tylko w netherze,
  • Jest on odporny na lawę, przez co nie stracimy go w niej,
  • Odłamki netherytu otrzymujemy poprzez przetopienie pradawnych zgliszcz,
  • Sztabkę netherytu otrzymujemy przez połączenie 4 sztabek złota oraz 4 odłamków netherytu. Używamy jej do ulepszenia diamentowych przedmiotów,
  • Narzędzia oraz zbroja z netherytu otrzymujemy poprzez ulepszenie diamentowych w stole kowalskim. Są one wytrzymalsze, szybciej kopią, mają wyższy poziom kopania bloków oraz mogą otrzymać lepsze enchanty,
  • Zbroja nie chroni jednak gracza przed ogniem,
  • Zdobywając zbroję, otrzymujemy osiągnięcie Pogrzeb mnie w zgliszczach.

Spaczony grzyb na patyku (Warped fungus on a stick)

  • Tworzymy go, używając wędki oraz spaczonego grzyba,
  • Można go użyć, aby kontrolować magmołazy (tak jak marchewką na patyku możemy kontrolować świnie),
  • Posiada 100 punktów wytrzymałości,
  • Można na niej użyć naprawy oraz niezniszczalności.

Wzór sztandaru "Ryjek" (Snout banner pattern)

  • Nowy wzór baneru,
  • Możemy go znaleźć w bastionach.

Nowe Moby

Hogliny

  • Mają 40 punktów życia,
  • Występują naturalnie w szkarłatnych lasach,
  • Są one agresywne do gracza,
  • Wypada z nich skóra oraz schab,
  • Posiadają wariant dorosły i młody,
  • Można je rozmnażać, używając szkarłatnego grzyba,
  • Polują na nie dorosłe pigliny,
  • Boją się spaczonych grzybów, portali oraz kotwić odrodzenia,
  • Jeśli znajdą się w Overwordzie, ulegają zombifikacji (chyba że mają ustawioną flagę nbt IsImmuneToZombification).

Zogliny

  • Jest to zombifikowana wersja hoglina,
  • Mają 40 punktów życia,
  • Atakują wszystko, co zobaczą, z wyjątkiem creeperów i innych zoglinów,
  • W przeciwieństwie do Hoglinów, nie można ich rozmnażać.

Pigliny

  • Mają 16 punktów życia,
  • Spawnują się w szkarłatnym lesie oraz w Netherowych pustkowiach,
  • Losowo spawnują się z kuszą lub złotym mieczem,
  • Dorosłe są agresywne do gracza. Jeśli nosimy jakikolwiek element złotej zbroi, stają się one neutralne,
  • Jeśli wykopiemy blok złota lub otworzymy skrzynię w ich pobliżu, zaczną nas one atakować,
  • Możemy z nimi handlować, klikając prawym lub rzucając im złoto. W zamian możemy otrzymać inne przedmioty,
  • Dorosłe osobniki atakują dorosłe hogliny,
  • Młode pigliny mogą jeździć na małym hoglinie,
  • Dorosłe atakują witherowe szkielety,
  • Pigliny boją się eterycznego ognia (i innych eterycznych przedmiotów) oraz zombifikowanych piglinów i zoglinów,
  • Mogą pojawić się ubrane w złotą zbroję,
  • Jeśli znajdą się w Overwordzie, ulegają zombifikacji (chyba że mają ustawioną flagę nbt IsImmuneToZombification).

Magmołaz (Strider)

  • Mają 20 punktów życia,
  • Są pasywnym mobem spawnującym się w Netherze na powierzchni jezior lawy,
  • Po zabiciu wypadają z nich nitki,
  • Można na nich jeździć, używając siodła. Sterujemy nimi, używając spaczonego grzyba na patyku,
  • Jeśli wyjdzie z lawy, staje się fioletowy i zaczyna się trząść,
  • Jeśli znajdzie się w wodzie lub będzie wystawiony na deszcz, zacznie on otrzymywać obrażenia,
  • Posiadają młody wariant,
  • Mogą być rozmnożone dzięki spacjowanemu grzybowi,
  • Dorosłe osobniki moją zespawnować się z młodymi magmołazami lub zombifikowanymi piglinami jeżdzącymi na nich.

Nowe biomy!

Bazaltowe delty (Basalt deltas)

  • Wulkaniczny biom w netherze, Wypełniony pilarami z bazaltu oraz dużymi polami czernitu,
  • Występują w nim cząsteczki przypominające popiół,
  • Spawnują się tam ghasty, kostki magmy oraz magmołazy.

Szkarłatny las (Crimson forest)

  • Las wypełniony dużymi szkarłatnymi grzybami. Bloki brodawek oraz grzyby generują się na ziemi, a pod drzewami znajdziemy lamentorośl,
  • Zombifikowane pigliny, pigliny oraz hogliny występują tutaj naturalnie.

Dolina dusz (Soul sand valley)

  • Dolina tworzona przez netherowe skamieliny, piasek/glebę dusz oraz pilary z bazaltu,
  • Występuje tutaj też eteryczny ogień,
  • Mgła w tym biomie ma kolor niebieski,
  • Występują tutaj naturalnie szkielety, ghasty i endermany.

Spaczony las (Warped Forest)

  • Niebieski wariant Szkarłatnego lasu, jednak z innymi roślinami, cząsteczkami oraz mgłą,
  • Występują tutaj endermany oraz magmołazy.

Nowe struktury

Bastiony

  • Generują się w prawie każdym biomie w netrzerze (oprócz bazaltowych delt),
  • Składają się z 4 typów struktur: mostu, stajni hoglinów, mieszkać oraz pokoju skarbów,
  • Jedyne miejsce, gdzie można znaleźć płytę "Pigstep",
  • Znajdują się tam spawnery kostek magmy,
  • Występują w nich pigliny i hogliny,
  • Pigliny w nich występujące mają elementy złotej zbroi.

Ruiny portali

  • Występują zarówno w Netherze, jak i w Overworld,
  • Mogą być zarówno na powierzchni, jak i pod ziemią czy w oceanie,
  • Obok portalu można znaleźć skrzynkę z przedmiotami.

Więcej funkcji dispensera

  • Dozownik może od teraz nałożyć siodła, dywany, końskie siodła oraz skrzynie na odpowiednie zwierzęta,
  • Dozownik może użyć nożyc na mooshroomach oraz bałwanach.

Nowy enchant: Prędkość dusz

  • Można go użyć na butach,
  • Dzięki niemu nasza prędkość chodzenia po piasku oraz glebie dusz jest większa (szybciej niż po normalnych blokach),
  • Używając tego enchantu, nasze buty niszczą się,
  • Ten enchant można zdobyć jedynie wymieniając się z Piglinami,
  • Chodząc, pojawiają się cząsteczki przypominające dusze oraz słyszymy ich wycie.

Zmiany z motykami

  • Motyki kopią teraz niektóre bloki szybciej,
  • Można je teraz enchantować na wydajność, jedwabny dotyk oraz szczęście.

Inne nowości:

  • Nowa panorama w menu głównym,
  • Nowe logo Mojangu podczas ładowania gry,
  • Dodano Bajeczną opcję graficzną, która naprawia część błędów z przezroczystymi teksturami,
  • Dodano możliwość zmiany odległości widoczności mobów,
  • Dodano komendę /attribute, pozwala ona na zmianę atrybutów,
  • Dodano gamerule 'universalAnger' (domyślnie wyłączony). Pozwala on na aktywowanie tego, czy zaatakowane moby neutralne będą atakować wszystkich, czy tylko jednego gracza,
  • Część bloków dostała nowe dźwięki,
  • Dodano gamerule 'forgiveDeadPlayers' (domyślnie włączony). Odpowiada za to, czy moby neutralne zapomną o nas po śmierci,
  • Pojedynczy redstone ma teraz kształt plusa, tak jak kiedyś,
  • Jeśli coś będzie znajdować się nad zasilonym redstonem (kierującym w górę), będzie się aktywować,
  • Redstone przekierowuje moc w górę na bloku, który nie przewodzi prądu, przekierowują moc w poprawną stronę (patrz 4 przykład na obrazku),
  • Redstone zasila wszystko obok bloku, na którym jest podstawiony,
  • Dodano komendę /locatebiome, pozwala ona znaleźć dany biom.
  • Dodano możliwość zwiększenia czasu między wiadomościami na chat,
  • Dodano możliwość zwiększenia odstępu między wiadomościami,
  • Dzwon może zostać powieszony na wielu innych blokach,
  • Pojedynczy redstone ma teraz kształt plusa, tak jak kiedyś,
  • Jeśli coś będzie znajdować się nad zasilonym redstonem (kierującym w górę), będzie się aktywować,
  • Dodano menu dla szybkiej zmiany gamemode (F3 + F4),
  • Dodano wsparcie dla niestandardowych czcionek oraz kolorów na chat,
  • Dodano wsparcie dla niestandardowych światów, co opiszę niedługo,
  • Naprawiono i stworzono wiele błędów ;)

W przeciągu 1 do 2 tygodni zobaczymy pewnie wersje 1.16.1, naprawiający wiele pozostawionych błędów. Jakie macie plany z okazji tej aktualizacji? Podzielcie się w komentarzu!

Aktualizacja 1.16.1

Dzisiaj (24.06) dzień po wydaniu 1.16 została wydana wersja 1.16.1. Jedyną zmianą w tej wersji to poprawa stabilności Minecraft Realms.