Własny serwer Minecraft – co i jak

Czy chciałeś kiedyś stworzyć własny serwer? Spora ilość graczy na pewno odpowie „tak”. W tym wpisie opiszę, co będzie Ci potrzebne do rozpoczęcia zabawy z serwerami.

Hosting:

Do wyboru masz zakup serwer na hostingu (np. na tytanowej siekierce lub innym), zakup VPS, zakup maszyny dedykowanej oraz hostowanie na własnym komputerze. Co dla kogo?

Jeśli chcesz zacząć tworzyć serwer lub pograć ze znajomymi najlepszą metodą będzie stworzenie serwer na swoim komputerze, aby znajomi mogli wejść na Twój serwer będziesz musiał zaopatrzyć się w program NoIP lub Hamachi – przy tym drugim Twoi koledzy również będą musieli mieć uruchomiony ten program i być w tej sieci co Ty. Twój komputer musi być wystarczająco mocny, abyś mógł jednocześnie hostować serwer i grać na nim bez lagów.

Hosting – serwer  na hostingu będzie dobry na początek, gdy już zrobisz wszystko. co chcesz możesz wrzucić swoje pliki przez FTP na dysk tego hostingu. Ceny takich serwerów zaczynają się od nawet 60 groszy za tydzień, ale musimy pamiętać, że za taką kwotę nie będzie to jakiś nie wiadomo jak mocny serwer – będzie miał on tylko 500 MB pamięci RAM.

VPS (Virtual Private Server – wirtualny serwer prywatny) – wymaga to trochę większej znajomości Linux’a (ten system zazwyczaj jest na VPS), ale można znaleźć w Internecie poradnik jak postawić serwer na takim czymś. Jest to dobre rozwiązanie na serwery, które mają większą ilość stałych graczy. Ceny takich serwerów zaczynają się od 10 złotych za miesiąc, możemy wtedy cieszyć się 2GB pamięci RAM  oraz 1 vCore.

Maszyna dedykowana – cechuje się dużą mocą w porównaniu do VPS i hostingu (zazwyczaj 32GB RAM, kilku rdzeniowy procesor). Tutaj również trzeba ogarniać zabawy z Linuxem. Cena takiej maszyny wynosi ponad 250 złotych, więc nie jest to mało. Rozwiązanie to będzie odpowiednie dla dużych serwerów np. smok przetrwania, na którym jest spora ilość graczy i sektory.

Minusem VPS oraz maszyny dedykowanej jest to, że musimy na własną rękę dodać itemshop, a na hostingu mamy to w gratisie. Natomiast plusem VPS i maszyny dedykowanej jest to, że możemy postawić kilka rzeczy naraz, np. strona WWW + serwer TeamSpeak3 + serwer Minecraft.

Domena:

Byłoby dobrze, gdy serwer miał domenę inną niż .en**.pl oraz .ta***.com, takie domeny mogą odstraszyć potencjalnych graczy od naszego serwera. Domena .pl nie kosztuje wiele, możemy ją kupić już od 10 złotych, darmową alternatywą może być domena .tk, .cf, .gq, .ga oraz .ml. Konfiguracja domeny wcale nie jest taka trudna, wystarczy poszukać w Google dobrego poradnika.

Silniki:

Vanilla – na tym silniku nie ma możliwości instalacji pluginów ani modów.
CraftBukkit – silnik ten dodaje wsparcie dla pluginów, ma on o wiele gorszą optymalizację niż Spigot.
Spigot – obecnie najpopularniejszy silnik, jest on bardziej zoptymalizowany niż CraftBukkit, aktualizacje tego silnika wychodzą bardzo często. Pluginy napisane pod CraftBukiit’a są kompatybilne z tym silnikiem.
Paper – jeszcze bardziej zoptymalizowany silnik niż Spigot, zalecana przy większych (jak i mniejszych) serwerach.
Sponge – na nim zainstalujemy zarówno modyfikacje jak i pluginy. Tutaj przyda się więcej pamięci RAM. BungeeCord oraz jego pochodne – jego zadaniem jest połączyć kilka serwerów w jedną sieć. Tak właśnie działają serwerownie ;).

Istnieją również inne silniki, które nie są tak popularne, jak opisane.

Pluginy:

Zależy jaki tryb chcesz zrobić, na pewno przydadzą Ci pluginy podstawowe takie jak: WorldEdit, WorldGuard, EssentialsX (i jego dodatki), LuckPerms (lepszy PermissionsEX), Vault oraz AuthMe (do tego FastLogin jeśli chcesz automatyczne logowanie premium). Pamiętaj, aby nie korzystać z pluginów, które pochodzą z wycieków znanych serwerów – mogą one posiadać w sobie backdoory (z ang. Tylna furtka) dzięki, którym może wystąpić włamanie na Twój serwer. Alternatywą pluginów są skrypty do pluginu Skript, jest to kod pisany w języku angielskim. Skrypt jest łatwiejszy do stworzenia, ponieważ nie wymaga znajomości Javy, ale musimy pamiętać, że nie zrobisz w nim takich rzeczy jak zrobiłbyś w pluginie. Do Skripta istnieją dodatki, które pozwalają zdziałać równe cuda.

Co można zdziałać jednym dodatkiem do Skripta… – dodatek SkDragon.

Konfiguracja:

Musisz pamiętać, że dobry serwer to skonfigurowany serwer. Pozbądź się wiadomości powitalnej z Essentialsa, spolszcz pluginy, aby nie raziły w oczy językiem angielskim. Proponuję również zmienić render-distance na serwerze, spowoduje to mniejsze obciążenie. Możesz również wygenerować mapę pluginem WorldBorder (był już opisywany na tym blogu), aby nie generowała się ona gdy gracze będą eksplorowali świat. Na naszym blogu znajdziesz również konfigurację bukkit.yml.

WorldBorder – ogranicz lagi.
Bukkit.yml – konfiguracja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *