Jak branża gier może stać się pasją – wywiad z Grafem

Drodzy czytelnicy!

W tym wywiadzie poznacie Grafa – Youtubera, którego filmy dotyczą Minecrafta. Budownictwa w grze, poradniki bloków nut czy serie z modyfikacji. Jest aktywny zawodowo oraz członkiem Everbloom Studios.

Zapraszam do przeczytania!

Arrchez: Zacznijmy od początku. Jak poznałeś grę Minecraft? Czym ona była dla Ciebie?

Graf: Grę poznałem około września 2009 roku, nie miałem zbytnio w co grać i zauważyłem rozmowę na temat Minecrafta na pewnym kanale IRC. Sprawdziłem wersję przeglądarkową gry, gdzie wykopałem dziurę w ścianie i zdecydowałem że jest głupia i bez sensu. Po kilku miesiącach znowu się do niej przekonać, jako że usłyszałem o nowych aktualizacjach. Wtedy odkryłem że były serwery, więc następny rok spędziłem grając praktycznie tylko w Classica 0.30. W sierpniu 2010 roku zacząłem śledzić wielu YouTuberów Minecraftowych, w tym davidr64 oraz SeaNanners. Wreszcie kilka dni przed Halloween 2010 roku udało mi się przekonać mamę żeby kupiła mi pełną wersję gry, którego używam do dziś.

Arrchez: Opowiedz coś więcej o sobie, jakim człowiekiem jesteś? Jak podchodzisz do życia?

Graf: Trudno mi stwierdzić jakim człowiekiem jestem, ciągle odkrywam nowe rzeczy o sobie na co dzień. Wiem na pewno, że o wiele bardziej cenię kontakt i relacje które mogę mieć z ludźmi niż liczby pod filmami. Ważniejsze jest dla mnie to, że mogłem zmienić kogoś punkt widzenia na dany temat lub zachęcić go do dyskusji niż że pod tym filmem jest 50,000 wyświetleń a nie 10,000. Nie podejmuję zbyt często wielkich ryzyk, po prostu brnę powoli do przodu trzymając kilka planów zapasowych na każdym kroku.

Arrchez: Czy miałeś kiedykolwiek jakieś wątpliwości do tego co robisz? Czy miałeś ochotę wszystko rzucić w kąt?

Graf: Bardzo rzadko mam momenty w których /nie mam/ wątpliwości. Bardzo często upewniam się przynajmniej dwa razy że coś zrobiłem poprawnie, z obawy że coś się posypie i cała robota pójdzie na nic. Dużą częścią YouTube’a jest nie siadanie przed komputerem i granie w gry, tylko całe zaplecze które do tego wchodzi – decyzje, które podejmujemy jak i również jak zachowujemy się wobec wszystkiego co się dzieje wokół nas. Bardzo łatwo jest zniechęcić się bo ostatnio wydane filmy nie podobały się widzom aż tak jak kiedyś, albo wkurzyć się bo ktoś wyzywa nas w komentarzach. Trzeba nauczyć się ignorować złe rzeczy i robić dalej swoje aby widzieć te dobre. W przeszłości już kilka razy chciałem wszystko porzucić (kilka razy nawet to zrobiłem, żeby powrócić znowu po jakimś czasie) ale na szczęście za każdym razem widzę jak mało ma to sensu na długą metę.

Arrchez: Czy mógłbyś nam wytłumaczyć genezę Twojego nicku ,,Graf”?

Graf: Były to wakacje może 2008 roku, zanim jeszcze Minecraft istniał. Byłem z mamą na dwa tygodnie na Wolinie u jej koleżanki, która miała trzech synów. Każdy z nich grał w Tibię, a ja do tej pory nigdy nie miałem nawet adresu e-mail. Postanowiliśmy, że jako już miałem te 10 lat najwyższy czas wymyśleć mi jakąś internetową personę i email (który długo służył mi do grania w m.in. Adventure Questa). Najstarszy syn zapytał się co lubiłem robić, a akurat wtedy lubiłem rysować graffiti w paincie. (Wiem, ekscytujące). Zaproponował mi nick Grafites, którego używałem przez następne kilka lat. Anglicy z którymi przeważnie grałem przez pierwsze kilka lat swojej Minecraftowej kariery zawsze mieli problem z jego wymową, więc kiedy tylko dodali zmiany nicków skróciłem go na „Graf” – bo tak wszyscy na mnie mówili.

Arrchez: Jak zacząłeś nagrywać? Jakie były Twoje początki?

Graf: Nagrywanie dla mnie było zadaniem „na jutro” przez jakieś 3 lata zanim w ogóle pierwszy film po polsku pokazał się na moim kanale. Pamiętam jak potrafiłem grać w np. Half-Life’a 2 i rozmawiać do siebie, nie mając wtedy nawet ani mikrofonu ani wystarczająco dobrego komputera. Na gwiazdkę 2015 roku dostałem nowe części do komputera które umożliwiły mi jakiekolwiek nagrywanie, a mikrofon miałem wtedy już przez kilka miesięcy od nauczyciela od muzyki w szkole. Podczas marnowania czasu w tygodniu wolnym od szkoły przeznaczonym dla nauki na egzaminy wewnętrzne wpadłem na livestream Cyfra, który wpuścił mnie na swój serwer gdzie pomogłem im z budową. Cyfer miał wtedy może 800 subskrypcji, a ja niecałe 400 w pozostałościach z angielskiego YouTube’a. Cyfer przekonał mnie żebym nagrał coś po Polsku, i 10 Stycznia 2016 na kanał wleciał pierwszy film z poradników budowlanych. Po kilku słowach zachęty od Crysisa postanowiłem dalej nagrywać po Polsku, wbijając swój pierwszy tysiąc po dwóch miesiącach.

Arrchez: Czy nagrywanie to Twoja pasja?

Graf: Nie wiem. Kiedyś na pewno było to moją pasją, ale teraz wydaje mi się że jest to bardziej nawykiem lub nawet odruchem. Moją pasją na pewno jest interakcja z ludźmi i widzenie tego jak oni sami się kreują i polepszają jako ludzie, ja tylko chcę ich inspirować i ewentualnie lekko popchnąć w dobrą stronę.

Arrchez: Jak tak szybko zdobyłeś popularność i ile Ci to zajęło?

Graf: Nawet nie wiem, jak tutaj zdefiniować popularność. Bardzo rzadko na YouTube widuje się ciągły wzrost u jakiegoś twórcy, większość ma okresy nagłego wzrostu przez dobrze zrealizowany film lub serię filmów, a potem znowu okres zastoju gdzie albo tracimy subskrypcje albo przychodzą one bardzo wolno. Jestem na scenie polskiego Minecrafta od tak dawna, że na prawie każdym serwerze jest ktoś, kto mnie kojarzy. Czy jestem popularny – owszem. W małej części lekko-niszowej internetowej społeczności. Czy mi z tym dobrze? Nie jestem w stanie powiedzieć, nie doświadczyłem jeszcze większej popularności. Mam nadzieję, że jeśli jej czas najdzie to będę w stanie ciągle być sobą i nie owijać niczego ani nikogo w bawełnę.

Arrchez: Skąd bierzesz pomysły na nowe filmy?

Graf: Czasami z własnej głowy, czasami jakiś widz zasugeruje, czasami razem wpadniemy na pomysł ze znajomymi, czasami pożyczymy jakiś koncept zza granicy i pozmieniamy inne jego aspekty. Wszystko zależy od pomysłu i jego skali.

Arrchez: Co sprawiło, że branża gier stała się Twoją domeną?

Graf: Jak się nudzę to gram, a Minecraft jest grą w którą można grać we wiele różnych sposobów, więc rzadko była taka sytuacja że nawet Minecraft by się mi znudził. Długo w niego grałem, więc z ilości doświadczenia jestem w niego dosyć dobry, a wolałem nagrywać o czymś w czym jestem dobry – szczególnie że gaming to jedna z najbardziej popularnych sfer YouTube’a.

Arrchez: Dziękuję bardzo za wywiad!

Link do kanału https://www.youtube.com/GrafMC

7 komentarzy na “Jak branża gier może stać się pasją – wywiad z Grafem

  1. Dyzenti

    Wow! Akurat przeglądałem internety i wpadłem na ten masny artykuł pepega. Gz Grafie stu tysięcy i powodzenia, lecimy po pół miliona!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *